Goede afspraken maken goede vrienden. Bij DemiMaison vinden we het belangrijk dat we elkaar kunnen vertrouwen. Alle afspraken daarrond vind je hieronder. Vragen? Neem dan gerust contact met ons op via info@demimaison.be.
Deze algemene voorwaarden werden voor het laatst geüpdatet op 08/08/2024.
1.1 Voor de toepassing van deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
1 “Algemene Voorwaarden”: Onderhavige algemene voorwaarden, zoals aan de Klant ter beschikking gesteld, bij de offerte en/of orderbevestiging.
“Consument”: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen;
2. “Dienst(en)”: De diensten waarvoor de Klant een beroep doet op de Onderneming, zoals nader omschreven in de Algemene Voorwaarden dan wel op de offerte.
3 “Goed(eren)”: De roerende/lichamelijke goederen die de Onderneming aan de Klant ter beschikking stelt in het kader van hun Overeenkomst, betreffende allerhande decoratiemateriaal zijnde bijvoorbeeld doch niet beperkt tot tafeldecoratie, bestek, zitmeubilair, tafels, linnen, kasten, bedden…,
4 “Klant”: elke natuurlijke persoon, entiteit of rechtspersoon die een of meerdere goederen en/ of diensten aankoopt van DemiMaison BV, hiervoor een bestelling plaatst of een offerte aanvraagt;
5 “Onderneming”: de besloten vennootschap “DemiMaison”, met maatschappelijke zetel te Kapellestraat 138/0-02 8020 Oostkamp, ingeschreven in het KBO en in het rechtspersonenregister van Gent, afdeling Brugge, onder het nummer 0772870066, gekend bij de BTW- administratie onder het nummer BE0772870066;
6 “Overeenkomst”: De Overeenkomst tussen DemiMaison en de Klant op grond waarvan de goederen of diensten aan de Klant worden geleverd.
7 “Partij” en/ of “Partijen”: DemiMaison BV en/of de Klant;
8 “Website”: www.demimaison.be.
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling,
huur en koop-verkoop van goederen/diensten tussen de Onderneming en de Klant.
2.2 Door het plaatsen van een bestelling erkent en aanvaardt de Klant deze algemene voorwaarden. Deze algemene voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen de Onderneming en de Klant.
2.3 De Onderneming stelt deze algemene voorwaarden ter beschikking op haar website demimaison.be en stuurt deze steeds mee met offertes en bestelbevestigingen.
2.4 Indien bij een gerechtelijke uitspraak een of meer artikelen van deze voorwaarden ongeldig zouden worden verklaard, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden integraal van kracht.
3.1 De Klant erkent e-mail als wettelijk en geldig bewijsmiddel.
3.2 Afbeeldingen en video’s van inrichtingen door de Onderneming verstrekt, kunnen vrij gebruikt worden voor promotie van de Onderneming.
3.3 Klantgegevens worden beschouwd als vertrouwelijke informatie en zullen niet doorgegeven worden aan derden, behalve indien noodzakelijk voor de verwerking van een order of vraag, dit alles conform de geldende GDPR wetgeving. De Klant kan zijn gegevens ook op elk moment opvragen, verbeteren, wijzigen of laten schrappen. Meer info op: www.demimaison.be/privacy.
3.4 De Onderneming heeft steeds het recht om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om deze Algemene Voorwaarden regelmatig te raadplegen.
4.1 Elke offerte, aanbod, voorstel, brochure, prijslijst en inlichting van allerlei aard van de Onderneming zijn vrijblijvend en binden deze niet.
4.2 Een offerte is slechts geldig voor een periode van veertien (14) kalenderdagen, tenzij uitdrukkelijk een andere termijn werd overeengekomen. Zolang de offerte niet is aanvaard, kan zij eenzijdig door de Onderneming worden gewijzigd of herroepen.
5.1 De offerte of enig ander aanbod vanwege de Onderneming bevat zodanige informatie, dat het voor de Klant duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn die aan de aanvaarding ervan zijn verbonden.
5.2 Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door de Onderneming medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de goederen/diensten steeds in euro (€) en exclusief BTW. Elke verhoging van het BTW-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant.
5.3 De Onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
5.4 De Onderneming behoudt zich het recht voor de verschuldigde prijs na het tot stand komen van de overeenkomst te wijzigen o.b.v. gegronde redenen , bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend op basis van prijswijzigingen in de verzendingskosten, nieuwe taksen of stijgende grondstofprijzen.
5.5 De prijs vermeld in de offertes, voorstellen, aanbiedingen en prijslijsten betreffen enkel de vergoeding voor de diensten en goederen van de Onderneming en niet de diensten van externe partijen/ derden, zoals vastgoedmakelaars of -agenten, architecten, (onder)aannemers, uitvoering- of plaatsingsbedrijven, onderhoudsploegen, leveranciers van materialen, verhuis- of leveringsbedrijven etc. Eventuele offertes, voorstellen, aanbiedingen, prijslijsten, diensten en goederen van deze derden – zelfs indien toegevoegd aan een offerte, voorstel, aanbieding of prijslijsten van de Onderneming – binden de Onderneming dan ook op geen enkele manier.
6.1 De Klant wordt als de enige verantwoordelijke voor de bestelling en de betaling beschouwd. Indien de bestelling is uitgevoerd door een derde, wordt dit geacht in naam en voor rekening van de Klant te zijn gebeurd.
6.2 Er komt slechts een overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant tot stand nadat de bestelling van de Klant expliciet wordt aanvaard door de Onderneming. Het aanvaarden van de overeenkomst gebeurt door de Onderneming door ondertekening van de verkoopovereenkomst/offerte of het overhandigen/versturen van een factuur of door het sturen van een orderbevestiging aan de Klant.
6.3 Een voorschot van 50% op de verkoopsom wordt gevraagd voor iedere bestelling. De Onderneming is pas gebonden tot uitvoering van de bestelling na volledige betaling van deze som. Eventuele uitvoeringstermijnen worden opgeschort tot na de betaling. Elk voorschot dat naar aanleiding van de bestelling werd ontvangen, is definitief door de Onderneming verworven.
6.4 Elke wijziging van een bestelling of offerte ontslaat de Onderneming van de verplichting om de oorspronkelijk beloofde uitvoeringstermijn na te leven en brengt een herzieningsrecht m.b.t. de prijs voor de Onderneming mee.
6.5 Wanneer de klant de bestelling annuleert, zal deze een vergoeding verschuldigd zijn die gelijk is aan de reeds uitgevoerde prestaties en de reeds aangekochte materialen verhoogd met een schadevergoeding van 10% van de overeengekomen prijs (exclusief btw), onverminderd het recht van DemiMaison om een hogere vergoeding te eisen voor de effectief geleden schade die aangetoond kan worden.
7.1 De Onderneming neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de bestellingen.
7.2 De Onderneming stelt alles in het werk om binnen een zo kort mogelijke termijn de producten te leveren. Doch de aangegeven levertijden zijn slechts indicatief. Overschrijding van de gecommuniceerde leveringstermijn kan nooit aanleiding geven tot betaling van enige schadevergoeding. In geval van abnormale vertraging, kunnen Partijen in onderlinge overeenkomst een nieuwe levertermijn overeenkomen.
7.3 De Onderneming is niet aansprakelijk voor enige vertraging of verlies bij de levering van producten, tenzij deze vertraging of verlies het directe gevolg is van grove nalatigheid of opzettelijk wangedrag van de Onderneming. Indien de levering van producten wordt uitgevoerd door een externe partij, kan de Onderneming in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor enige vertraging of verlies bij de levering van producten. In geen geval zal de Onderneming aansprakelijk zijn voor enige indirecte, incidentele of gevolgschade als gevolg van vertraging of verlies bij de levering van producten.
7.4 De levering aan de Klant vindt plaats op het ogenblik dat de goederen/ diensten ter beschikking worden gesteld aan de Klant op het door hem opgegeven adres dan wel op enige andere plaats voorafgaandelijk overeengekomen door de Onderneming en de Klant. De Klant is verplicht de goederen hier in ontvangst te nemen. Op het moment van levering dient de Klant de leveringsbon af te tekenen voor ontvangst. Bij afwezigheid van de Klant op het moment van de levering, wordt de Klant geacht de levering te aanvaarden. Op dat ogenblik gaat dus ook het risico van verlies of beschadiging van de goederen over op de Klant.
7.5 De Onderneming behoudt zich het recht voor om, naar eigen keuze, deelleveringen van de Goederen te verrichten en deze zendingen afzonderlijk te factureren. De Onderneming behoudt zich het recht voor om een verzending van Goederen tijdens het transport te beëindigen of te onderbreken en om zendingen geheel of gedeeltelijk in te houden als de Klant niet uiterlijk op de vervaldag een betaling aan de Onderneming doet, of als de Klant anderszins zijn verplichtingen niet nakomt. In geval van vertraging heeft de Klant niet het recht om de levering te weigeren, noch is hij ontheven van enige verplichting. Indien de vertraging te wijten is aan de Klant, heeft de Onderneming het recht om de Goederen voor rekening en risico van de Klant in te slaan.
7.6 Het bewaren van goederen en de toebehoren ervan in afwachting van ophalen ervan gebeurt op risico van de Klant. Bij gebrek aan ophaling binnen de vijf (5) werkdagen, is de Klant een stockagevergoeding verschuldigd van 1% van het volledige factuurbedrag per week. Indien de Klant de door hem bestelde goederen niet afhaalt binnen een periode van drie (3) maanden te rekenen vanaf de leverdatum, behoudt de Onderneming zich het recht voor om na het verstrijken van deze periode de Overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling. In dit geval is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd gelijk aan het totale factuurbedrag.
8.1 Alle goederen, diensten en facturen zijn contant betaalbaar bij de levering of bij het aanbieden van de factuur, tenzij anders overeengekomen op de overeenkomst. Betalingen kunnen verricht worden op bankrekeningnummer IBAN BE16 7340 5423 9274 - BIC: KREDBEBB, op naam van DemiMaison BV, Kapellestraat 138/0-02, 8020 Oostkamp.
8.2 Uitgezonderd het geval dat de Klant als Consument wordt beschouwd, is de Klant in gebreke bij een laattijdige betaling van een factuur indien de betaling niet binnen de remediëringstermijn van veertien (14) kalenderdagen na aanmaning door de Onderneming is gebeurd, dan geldt van rechtswege:
(1) een jaarlijkse nalatigheidsinterest a rato van 10%, die jaarlijks wordt gekapitaliseerd vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan de datum van volledige betaling;
(2) een forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 10% van het factuurbedrag, met een minimum van € 250,00 per factuur;
(3) alle gerechtelijke en buitengerechtelijke inningskosten.
(4) Bovendien worden alle overige, zelfs niet vervallen, openstaande facturen onmiddellijk, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling opeisbaar en (5) heeft de Onderneming het recht de geleverde producten terug te vorderen van de Klant, de (verdere) uitvoering van de desbetreffende en/of één of meerdere andere overeenkomsten met de Klant te schorsen en/of te ontbinden, zonder dat daartoe een voorafgaandelijke ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is.
De punten (4) en (5) zijn tevens van toepassing ingeval van een dreigend faillissement, gerechtelijke of conventionele ontbinding, toepassing van het Boek XX “Insolventie van ondernemingen” van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht, betalingsachterstand, of elk ander feit waardoor de Onderneming redelijkerwijs het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant verliest.
8.4 Elke betaling zal worden toegerekend op de oudste openstaande factuur en de toegepaste aanmaningskosten ongeacht de vermelding bij de betaling.
9.1 De Onderneming is in geen geval aansprakelijk voor: (1) indirecte schade (met inbegrip van, maar zonder beperkt te zijn tot omzetverlies, schade aan derden), (2) gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door de daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door een fout of nalatigheid, (3) schade ten gevolge van verkeerd of onaangepast gebruik of behandeling van de aangekochte producten.
9.2 In geen geval kan de Onderneming aansprakelijk gesteld worden voor toerekenbare nalatigheden, tekortkomingen, wanprestaties of onjuiste en/of onvolledige informatieverstrekking door de Klant die de uitvoering van de overeenkomst of opdracht verhinderen, verminderen, vertragen of onmogelijk maken.
9.3 De aansprakelijkheid van de Onderneming ten aanzien van de Klant is beperkt tot de aansprakelijkheid die verplicht is opgelegd door de wet en is in ieder geval gelimiteerd tot het laagste van volgende twee bedragen: (1) het respectievelijke factuurbedrag (incl btw); (2) het bedrag dat de Onderneming in het kader van het respectievelijke aansprakelijkheidsdossier van haar verzekeraar ontvangt.
9.4 In geen geval draagt de Onderneming enige aansprakelijkheid of verantwoordelijkheid indien werken op grond van haar advies of diensten worden uitgevoerd door een externe/derde partij. De Klant blijft in dit geval als enige bouwheer aansprakelijk en eindverantwoordelijk.
10.1 De Onderneming heeft het recht om (een deel van) de overeengekomen werken in onderaanneming te geven.
10.2 Indien Onderneming optreedt als onderaannemer, dan verplicht zij steeds de hoofdaannemer om in het hoofdcontract een clausule op te nemen waarin de opdrachtgever uitdrukkelijk afstand doet van de toepassing van artikel 6.3 van het Burgerlijk Wetboek. Bovendien dient de hoofdaannemer deze verplichting op te leggen aan elke volgende hoofdaannemer in de hogere contractuele keten. De hoofdaannemer zal schriftelijk bevestigen dat deze clausule is opgenomen in het hoofdcontract en dat de opdrachtgever uitdrukkelijk afstand heeft gedaan van de toepassing van artikel 6.3 van het Burgerlijk Wetboek. Deze schriftelijke bevestiging zal worden bewaard en kan te allen tijde worden opgevraagd door Onderneming als bewijs van de naleving van deze verplichting.
10.3 Indien de hoofdaannemer nalaat om de verplichting zoals vermeld in artikel 10.2 na te komen, zal de hoofdaannemer Onderneming vrijwaren en tussenkomen in elke vordering of geschil dat voortvloeit uit het niet-naleven van deze verplichting. De hoofdaannemer zal Onderneming volledig schadeloos stellen voor alle kosten, schade en interesten die Onderneming lijdt als gevolg van het niet-naleven van deze verplichting door de hoofdaannemer. Deze verplichting tot vrijwaring en tussenkomst geldt onverminderd het recht van Onderneming om de hoofdaannemer aan te spreken voor eventuele andere schade die Onderneming lijdt als gevolg van het niet-naleven van deze verplichting.
10.4 Indien Onderneming optreedt als onderaannemer, heeft Onderneming bovendien een pandrecht op alle schuldvorderingen van de medecontractant- hoofdaannemer, die voortkomen uit het aannemingscontract met betrekking tot het werk waarvoor op Onderneming als onderaannemer een beroep werd gedaan.
10.5 De in artikel 10.3 van deze Algemene Voorwaarden vermelde rechtstreekse vordering, evenals het in dit artikel 10.4 van deze Algemene Voorwaarden opgenomen pandrecht, hebben niet enkel betrekking op de desbetreffende schuldvorderingen, maar ook op de accessoria, zoals onder meer (louter exemplatieve opsomming): de verwijlinteresten en de eventuele vergoeding krachtens strafbeding.
11.1 Elke levering van Goederen wordt onmiddellijk na ontvangst door de Klant gecontroleerd. Klachten met betrekking tot zichtbare gebreken dienen, op straffe van annulering, binnen achtenveertig (48) uur na levering schriftelijk aan de Onderneming te worden gemeld.
11.2 Klachten wegens zichtbare gebreken zijn slechts gegrond en worden onderzocht onder de voorwaarde dat de verkochte Goederen nog niet door de Klant in gebruik zijn genomen. Dergelijke klachten schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.
11.3 De Klant aanvaardt en erkent dat de Onderneming zich ook jegens de Klant kan beroepen op de uitzonderingen en garantiebeperkingen die de fabrikant jegens de Onderneming kan inroepen.
11.4 Na acceptatie van de Goederen is de aansprakelijkheid van de Onderneming, behoudens in geval van opzet of grove schuld, beperkt tot eventuele verborgen gebreken.
11.5 In geval van een zichtbaar of verborgen gebrek waarvoor de Onderneming aansprakelijk is, zal Verkoper, naar eigen goeddunken, zorgen voor ofwel (i) een vervanging van de gebrekkige Goederen of (ii) de reparatie van de gebrekkige Goederen of (iii) een prijsvermindering (in het geval van een volledige terugbetaling moeten de gebrekkige Goederen worden geretourneerd).
12.1 De Onderneming kan haar verplichtingen opschorten indien de Klant de verplichtingen uit de overeenkomst of opdracht niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
12.2 Uitgezonderd het geval dat de Klant als Consument wordt beschouwd en onverminderd andere gronden die de onmiddellijke ontbinding/beëindiging van de Overeenkomst door de Onderneming rechtvaardigen, heeft de Onderneming het recht om onmiddellijk de Overeenkomst te ontbinden per aangetekende brief, zonder voorafgaande ingebrekestelling, zonder voorafgaande tussenkomst van een rechtbank en zonder enige schadevergoeding verschuldigd te zijn, in één van de volgende situaties:
(i) In geval van enige verandering in de toestand van de Klant, collectieve schuldenregeling, ontbinding of vereffening, faillissement dan wel enige andere insolventieprocedure zoals voorzien in boek XX van het Wetboek Economisch recht wordt opgestart of er wordt beslag gelegd op een aanzienlijk deel van haar activa of in gelijk welke andere hypothese waarbij de totaliteit of een belangrijk gedeelte van de activa van de Klant aan de rechtstreekse of onrechtstreekse controle van de schuldeisers, de rechtbanken of iedere derde al dan niet overheidsinstantie worden onderworpen of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant kunnen schaden en die op objectieve gronden zijn gestoeld, dan wel in geval van fraude, opzet, bedrog; en
(ii) indien de Klant nog steeds nalaat haar contractuele verplichting na te komen na per aangetekende brief hiervoor in gebreke te zijn gesteld en te zijn aangemaand om dit binnen een redelijke termijn van vijftien (15) kalenderdagen te remediëren.
13.1 De Goederen blijven eigendom van de Onderneming zolang de totale prijs door de Klant niet werd betaald.
Artikel 14 – Oplevering en klachten
14.1 Bij het ter beschikking stellen en terugzenden van de Goederen kan de Onderneming verlangen dat een artikellijst wordt ingevuld. Eventuele schade en gebreken met betrekking tot de Goederen worden op deze lijst vermeld. De Onderneming is niet verplicht de Goederen te leveren voordat deze checklist door de Klant is ondertekend.
14.2 Met uitzondering van op de checklist vermelde beschadigingen en gebreken, wordt Klant geacht de gehuurde Goederen in goede staat met alle toebehoren en documenten te hebben ontvangen.
14.3 Er kan enkel rekening worden gehouden met klachten voor zichtbare gebreken die zich manifesteren na het opstellen van de Huurstaat en die schriftelijk of via e-mail naar info@demimaison.be ter kennis worden gebracht binnen de acht (8) kalenderdagen na de levering.
14.4 Bij klachten en/of schade als gevolg van een gebrekkige Dienst en/of Goederen die tijdig en correct aan de Onderneming worden gemeld, zal de Onderneming naar eigen keuze en inzicht: (1) de gebrekkige Goederen en/of Diensten vervangen of herstellen zonder meerkost, in zoverre dezelfde Goederen nog in voorraad zijn. Indien het gebrekkige Goed niet langer in voorraad is, kan de Onderneming ervoor opteren de Klant een equivalent van het gebrekkige Goed te bezorgen; of (2) een bedrag crediteren dat in alle redelijkheid overeenstemt met de aard en de omvang van de gebrekkige Dienst en/of het gebrekkige Goed; of (3) een schadevergoeding betalen gelijk aan de schade van de Klant, begrensd tot het totale factuurbedrag betaald door de Klant voor de levering van (het relevante onderdeel van) de gebrekige Goed en/of Diensten.
14.5 De Klant erkent dat deze maatregelen elk afzonderlijk een volledige en adequate vergoeding inhouden van elke mogelijke schade ingevolge eventuele gebreken en aanvaardt dat de uitvoering van deze maatregelen niet kan worden beschouwd als een aanvaarding van aansprakelijkheid door de Onderneming.
14.6 Zonder uitdrukkelijk en schriftelijk akkoord van de Onderneming, heeft de Klant in geen geval het recht om Goederen terug te sturen of werkzaamheden door derden te laten uitvoeren.
14.7 De Onderneming behoudt zich het recht voor om zelf de niet- conformiteit van de levering en/of andere gebreken vast te stellen, en de oorzaak ervan na te gaan.
14.8 Klachten en/of een eventuele (gedeeltelijke) vervanging of herstelling van Goederen en/of Diensten ontheffen de Klant in geen enkel geval van zijn betalingsverplichting binnen de op de respectievelijke factuur vastgestelde termijn(en).
14.9 De eventuele vervanging van Goederen of wederuitvoering van Diensten kan geen aanleiding geven tot betaling van enige schadevergoeding, noch tot ontbinding van de Overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant.
14.10 De Klant is gehouden tot het vergoeden van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
14.11 De Klant verplicht zich om de gevolmachtigde vertegenwoordiger van de Onderneming te allen tijde vrije toegang te verlenen tot haar gebouwen en terreinen, voor inspectie van de Goederen.
14.12 De Onderneming is niet aansprakelijk voor schade aan derden gedurende de huurperiode als gevolg van onjuist handelen of verkeerd gebruik van de Goederen.
Artikel 15 – Opschorting & ontbinding
15.1 In geval van fraude, opzet of bedrog, dan wel enige verandering in de toestand van de Klant, zoals (dreigend) faillissement, gerechtelijke of conventionele ontbinding, toepassing van de Belgische wet dd. 31 januari 2009 betreffende de continuïteit van ondernemingen, betalingsachterstand of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant kunnen schaden, en de Klant vervolgens geen zekerheid tot betaling verstrekt binnen vijftien (15) dagen na verzoek door de Onderneming, houdt de Onderneming zich het recht voor om wegens dat loutere feit: hetzij de uitvoering van de Overeenkomst met de Klant op te schorten tot het ogenblik dat de Klant afdoende zekerheden biedt voor zijn betaling; hetzij de Overeenkomst met de Klant ontbonden te verklaren vanaf de datum van verzending van de ontbinding, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, onverminderd het recht van de Onderneming om bijkomende schadevergoeding te vorderen.
15.2 Behoudens de Klant kan worden gekwalificeerd als een Consument, heeft de Onderneming het recht om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder schriftelijke ingebrekestelling, zonder recht op schadevergoeding voor de Klant, en met behoud van het recht op schadevergoeding voor de Onderneming, te beëindigen in geval van niet –naleving van één van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden, in geval van niet –betaling van minstens één vervallen factuur, of in geval van het gebrek aan teruggave van de Goederen aan het einde van de huurtermijn, indien er geen rechtzetting is door de Klant binnen vijftien (15) dagen na schriftelijk verzoek hiertoe van de Onderneming.
15.3 Indien de Overeenkomst tussen de Onderneming en de Klant wordt beëindigd, al dan niet onder toepassing van het in artikel 15.1. of artikel 15.2. van deze Algemene Voorwaarden omschreven ontbindingsrecht, verliest de Klant het recht om van de Onderneming te vergen dat zij haar verplichtingen naleeft m.b.t. de beëindigde Overeenkomst.
15.4 In geval van beëindiging overeenkomstig artikel 15.1. of artikel 15.2, mandateert de Klant de Onderneming om zonder gerechtelijke tussenkomst de Goederen op te halen of te laten ophalen, waar deze Goederen zich ook mogen bevinden. De Klant draagt alle hieruit voortvloeiende kosten.
15.6 In geval van beëindiging overeenkomstig artikel 15.1 of artikel 15.2, is de Klant, bovenop de huurprijs, een gebruiksvergoeding, vervoerskosten en een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd aan de Onderneming van 50% van de totale huurprijs.
Artikel 16 – Eigendomsvoorbehoud
16. 1 In geval van huur blijven de goederen te allen tijde eigendom van de Onderneming. De Klant is niet gerechtigd de geleende goederen naar een ander adres dan het overeengekomen adres te verplaatsen, noch om deze goederen aan derden ter beschikking te stellen of onder te verhuren. Bij afwijking hiervan behoudt de Onderneming zich het recht alle goederen direct op te halen en de overeenkomst te ontbinden met een schadevergoeding tot gevolg. De Klant kan in dit geval geen aanspraak maken op een gedeeltelijke terugbetaling.
Artikel 17 – Overmacht en hardshop
17.1 De Onderneming is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen die veroorzaakt is door overmacht of hardship.
17.2 In geval van overmacht kan de Onderneming naar eigen keuze en inzicht, zonder dat daartoe een voorafgaande ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst vereist is, en zonder enig recht op verhaal ten aanzien van Onderneming: (1) aan de Klant voorstellen om de ontbrekende producten en/of componenten te vervangen door een functioneel equivalent; (2) de uitvoering van haar verplichtingen tijdelijk op te schorten; (3) de Overeenkomst tussen Onderneming en de Klant buitengerechtelijk ontbinden; en/of (4) de Klant uitnodigen om de Overeenkomst tussen Onderneming en de Klant te heronderhandelen. Dit geeft de Klant geen recht op enige tegemoetkoming of schadevergoeding.
17.3 Onder overmacht vallen, conform artikel 5.226 Bugerlijk Wetboek alle omstandigheden die op het ogenblik van het sluiten van de Overeenkomst onvoorzienbaar of onvermijdbaar zijn en die voor Onderneming (tijdelijk) de onmogelijkheid creëren om de Overeenkomst uit te voeren. Zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot oorlog, natuuromstandigheden en/of rampen, epidemieën, pandemieën, weerschade, brand, inbeslagname, ziekte, staking, personeelstekort, uitputting van voorraad, machinebreuk, lock-out, elektrische-, informatica-, internet- of telecommunicatiestoornissen, hacking, beslissingen of interventies van overheidswege (met inbegrip van de weigering of annulering van een vergunning of licentie), brandstoftekorten, vertragingen bij en/of faillissement van aannemers of andere derde partijen op wiens diensten/goederen Onderneming beroep doet/rekent.
17.4 Onder hardship vallen, conform artikel 5.74 Burgerlijk Wetboek alle omstandigheden die zich voordoen en welke de uitvoering van de Overeenkomst voor de Onderneming financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan redelijkerwijze te voorzien is.
17.5 Gedurende de periode van overmacht en/of hardship kan de Onderneming afzien van de uitvoering van de overeenkomst.
17.6 Indien de uitvoering van de overeenkomst door overmacht en/of hardship blijvend onmogelijk is geworden of redelijkerwijs niet meer van de Onderneming kan worden gevraagd, is ze gerechtigd de overeenkomst met de Klant te ontbinden, zonder dat de Onderneming tot enige schadevergoeding is gehouden.
Artikel 18 – Intellectuele eigendomsrechten
18.1 De Onderneming behoudt zich – zonder hiervoor een vergoeding verschuldigd te zijn – de rechten voor die haar toekomen op grond van de auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. De Onderneming heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst toegekomen kennis en eigendomsrechten ook voor andere doeleinden te gebruiken of aan derden over te dragen.
18.2 Alle onderdelen van de Website zoals onder meer, de teksten, de database met alle gegevens die op de Website gepubliceerd worden, de lay-out en het grafisch ontwerp van de webpagina’s, de catalogus, de foto´s, de afbeeldingen, op de Website zijn beschermd door auteursrechten. De Onderneming is de enige titularis van deze intellectuele eigendomsrechten. Elke vorm van kopiëren, publicatie, namaak of elke andere vorm van gebruik, onder welke vorm ook, is verboden zonder voorafgaandelijke schriftelijke toestemming van de Onderneming.
Artikel 19 – Klachten
19.1 Klachten betreffende de geleverde diensten en elk protest dienen op schriftelijke wijze te gebeuren binnen de zeven (7) werkdagen na levering.per post: Kapellestraat 138/0-02, 8020 Oostkamp, per e-mail: info@demimaison.be.
19.2 De Klant is gehouden tot het vergoeden van kosten gemaakt naar aanleiding van onterechte klachten.
20.1 Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord tussen de partijen, is de Klant niet gerechtigd om de rechten en plichten die voortvloeien uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde.
Artikel 21 – Netting
21.1 Overeenkomstig de bepalingen van de Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004 compenseren en verrekenen de Partijen automatisch en van rechtswege alle actueel bestaande en toekomstige schulden opzichtens elkaar. Dit betekent dat in de permanente relatie tussen de Partijen steeds maar de grootste schuldvordering per saldo na de voormelde automatische verrekening overblijft.
21.2 Deze schuldvergelijking zal in elk geval tegenstelbaar zijn aan de curator en de overige samenlopende schuldeisers, die zich dus niet zullen kunnen verzetten tegen de door Partijen doorgevoerde schuldvergelijking.
Artikel 22 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
22.2 Alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede alle andere overeenkomsten die daaruit voortvloeien, worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht (met uitsluiting van het Weens Koopverdrag). Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent, afdeling Brugge, zelfs in geval van pluraliteit van verweerders, tegenvordering, tussenkomst, vrijwaring en kort geding.